sundhedsartiker logo

OBS: VI SENDER TIL NÆRMESTE DAO/BRING PAKKESHOP 💙📦

Ashwagandha – Mirakkelplanten fra Indien

aswaghanda urt og pulver
Foto: Pexels.com

Ashwagandha, også kendt som indisk ginseng, er en traditionel lægeplante med oprindelse i Indien, der har været brugt i over 4.000 år i ayurvedisk medicin. Det botaniske navn på denne urt er Withania somnifera, og den forekommer naturligt i Asien. Det er primært roden, der bruges, da det er denne, der besidder en stor del af de sundhedsfremmende egenskaber, der har gjort planten så populær.

Fart på? Gå til behandling >>

På det seneste er markedet vokset sig større også i Danmark, og kosttilskuddene går under navnene Ashwagandha eller indisk ginseng. Ikke sjældent markedsføres det som en slags vidundermiddel, når det kommer til at kurere og behandle en række lidelser, hovedsagelig relateret til træthed og stress, og det med rette.

 

Dosering og anbefalinger

Efterhånden som ashwagandha bliver mere og mere populær, kommer nye ashwagandha-tilskud til markedet i ny og næ. Der findes ashwagandha som kosttilskud i form af både pulver, kapsler og tabletter. Effekten er ikke forskellig afhængig af hvordan du vælger at tage det, men det er helt en smagssag. Kapsler og tabletter kan være et bekvemt alternativ, selvom du med fordel kan tilføje lidt pulver til din morgensmoothie.

 

En almindelig dosering i de forskellige udførte undersøgelser er 500-1000 mg dagligt, men det er selvfølgelig altid vigtigt at følge producentens anbefalinger. Du bør dog helt undgå tilskud, hvis du er gravid eller ammer, fordi der ikke har været ret mange – eller pålidelige – undersøgelser af, hvordan dette tilskud kan påvirke fosteret.

 

10 grunde til at bruge Ashwagandha

Ashwagandha har en række sundhedsmæssige fordele, og listen over grunde til, hvorfor du bør prøve et ashwagandha-tilskud, kan blive ved og ved! Men nedenfor har vi listet 10 grunde til, hvorfor du bør prøve ashwagandha.

 

Ashwagandha hjælper med træthed, stress, bekymring og angst:

En af hovedårsagerne til at tage et ashwagandha-tilskud er dets effekt på træthed, stress, bekymring og angst. Stress er ofte roden til mange psykiske lidelser, og det er her, ashwagandha kan hjælpe mest! Ashwagandha kan nemlig hjælpe med at holde niveauet af det velkendte stresshormon kortisol nede i kroppen. I en forskningsrapport fra 2019 var det muligt at bevise, at et dagligt indtag på 240 mg ashwagandha klart sænker vores stressniveau (1). Det kunne også bevises ved at en reduktion i cortisol kunne påvises med et dagligt indtag på 250-600 mg ashwagandha (2).

 

Ashwagandha hjælper med søvnproblemer

I forbindelse med at ashwagandha hjælper dig med at sænke dit kortisolniveau, mindske træthed, stress, bekymring og angst, kan du også opleve, at du sover bedre. Størstedelen af ​​moderne undersøgelser er lavet om ashwagandhas indflydelse på både hvor lang tid det tager at falde i søvn, hvor god søvnkvaliteten er og hvor meget du vågner i løbet af natten. I en undersøgelse, hvor 60 voksne mænd og kvinder tog 600 mg ashwagandha dagligt i 10 uger, blev alle de ovennævnte punkter forbedret. Alle deltagere i undersøgelsen blev diagnosticeret med søvnproblemer.

 

Ashwagandha kan hjælpe med depression

Der er kun udført få undersøgelser af ashwagandhas evne til at lindre depression, men der er en række undersøgelser, der tyder på, at ashwagandha faktisk kan hjælpe på depression. I en 60-dages undersøgelse af 64 stressede voksne oplevede de, der tog 600 mg ashwagandha om dagen, en gennemsnitlig reduktion på 79 % i depression. Placebokontrolgruppen rapporterede en stigning på 10 %

 

Ashwagandha kan øge effekten af ​​din træning

Ikke kun hjælper ashwagandha på træthed, angst, søvnproblemer med mere, de har også en positiv effekt på træningen! Undersøgelser viser blandt andet, at indtagelse af ashwagandha kan gøre kroppen mere holdbar og “let trænet”. En forbedret kondition og evne til at træne hårdere, længere og bedre.

 

Ashwagandha er godt for din hjerne og hukommelse

Ashwagandha har længe været brugt i ayurvedisk medicin for at forbedre vores hukommelse. Der er foretaget begrænsede undersøgelser, og der er brug for meget mere moderne forskning for at bekræfte, at ashwagandha har en positiv effekt på din hukommelse, men der er nogle undersøgelser, vi kan se nærmere på.

I en 8-ugers undersøgelse fra 2017 tog 50 voksne 600 mg ashwagandha dagligt, og en kontrolgruppe fik placebo. Resultatet? Testgruppen fik en signifikant bedre kort- og langtidshukommelse (5). En anden undersøgelse, denne fra 2014, viste ikke kun en forbedret hukommelse, men også en forbedring af kognitive evner og evnen til at løse komplekse opgaver (6).

 

Ashwagandha kan hæve dine testosteronniveauer

En anden almindelig årsag til at tage et ashwagandha-tilskud er dets effekt på testosteronniveauer og fertilitet hos mænd. Ashwagandha kosttilskud kan have kraftige effekter på mænds testosteronniveauer, men også sædkvalitet og fertilitet. Så hvis du for eksempel træner hårdt og meget, oplever en lav sexlyst eller gerne vil have børn, kan et tilskud af ashwagandha måske hjælpe dig til bedre sædkvalitet.

 

Ashwagandha kan øge din muskelmasse og styrke samt reducere dit kropsfedt

Som tidligere nævnt kan ashwagandha have en god effekt på dit testosteronniveau og naturligt øge dit testosteron i kroppen. Noget der også hænger sammen med øget muskelmasse og styrke. Forskning viser, at et dagligt indtag af ashwagandha kan forbedre din kropssammensætning, det vil sige øge din muskelmasse og mindske dit kropsfedt, samt øge din styrke. I en undersøgelse udført i 2015 øgede gruppen, der tog et ashwagandha-tilskud, deres muskelstyrke samt muskelvolumen og mere end fordoblede deres reduktioner i kropsfedtprocent sammenlignet med kontrolgruppen (7).

Ashwagandha kan sænke dit blodsukkerniveau

Ashwagandhas indflydelse på vores blodsukker er også blevet undersøgt i flere undersøgelser. I flere undersøgelser har ashwagandha vist sig at kunne sænke vores blodsukkerniveau, både hos raske mennesker og hos dem med diabetes. Der skal udføres flere undersøgelser for at bekræfte, at ashwagandha sænker blodsukkerniveauet, men resultaterne af de hidtidige undersøgelser tyder på, at ved at øge insulinudskillelsen og forbedre insulinfølsomheden, reducerer ashwagandha blodsukkerniveauet.

 

Ashwagandha kan reducere oxidativ stress

I ashwagandha finder vi antioxidanter, kemiske forbindelser, der beskytter vores celler, så de ikke bliver beskadiget ved at holde oxidationen på et normalt niveau. Med andre ord beskytter antioxidanterne i ashwagandha vores krop mod oxidativ stress. Oxidativt stress kan forårsage alvorlige problemer såsom hjerte-kar-sygdomme, diabetes og endda kræft. Der er også undersøgelser, der viser, at oxidativt stress har en rolle i udviklingen af ​​Alzheimers sygdom (8). Ved at tage et ashwagandha-tilskud regelmæssigt, kan du reducere risikoen for at lide af neurodegenerative sygdomme.

 

Ashwagandha giver dig øget energi og fokus

Ashwagandha er blevet brugt i indisk medicin (Ayurveda) i over 3000 år for at reducere stress, øge energiniveauet og koncentrationen (9). Ashwagandha øger vores krops tilgængelighed af glædesstoffet dopamin.

Tilmeld Nyhedsbrev

Få nyeste artikler sendt til indbakken