sundhedsartiker logo

OBS: VI SENDER TIL NÆRMESTE DAO/BRING PAKKESHOP 💙📦

Dextrose - hvad bruges det til?

Når vi træner, bliver store mængder muskelglykogen brugt op og når lagrene begynder at løbe tør, bliver vi trætte og mangler energi. Vi skal så hurtigt fylde disse lag op med nye kulhydrater. Hvordan kan dextrose hjælpe med dette?

Under højintensive træningspas, der varer længere end en time eller under meget varme forhold, anbefales indtagelse af en sportsdrik, der indeholder hurtige kulhydrater, for at kunne fortsætte med at præstere. 

mand der løber - dextrose

En undersøgelse testede effekten af kulhydratindtagelse under træning, og hvordan det påvirkede den oplevede indsats under sessionen. 30 maratonløbere løb 75-80 % af deres iltoptagelseskapacitet i 2,5 time. En gruppe modtog en 6% glucoseopløsning under sessionen (60 g/t), mens en anden gruppe fik en tilsvarende mængde placebo. 

Blodglukose og iltoptagelse blev derefter analyseret i begge grupper. Det blev fundet, at glukosetilgængeligheden var højere, og den oplevede anstrengelse var reduceret i gruppen, der fik kulhydrater under sessionen. Denne særlige undersøgelse viste, at du kan drage fordel af at fylde op på kulhydrater under længere sessioner. 

Dextrose og træning

Efter træning, så som restitutionsdrik, er den velegnet til alle sportsgrene. Træningen er nedbrydende for musklerne og for at bryde den proces skal vi hurtigt få ny energi, der er med til at bygge op igen. Umiddelbart efter træning er vores insulinfølsomhed højere end normalt, hvilket betyder, at druesukkeret kan bruges meget effektivt.

Vi anbefaler, at du også indtager protein efter træning sammen med dextrosen, enten i den samme drik eller i to separate drinks, alternativt i den færdigblandede gainer-form, som består af både kulhydrater og protein.

Andre anvendelsesområder er dextrose/kulhydratblandinger med kreatin, såkaldte creatin loading produkter, fordi hurtige kulhydrater mere effektivt og hurtigt er med til at lagre kreatin i muskelcellen, hvor det er nyttigt.

Høj GI værdi

Glykæmisk indeks er et mål for, hvor hurtigt og hvor længe en kulhydratkilde påvirker blodsukkeret. Optages det hurtigt af kroppen, har det en høj GI-værdi og giver hurtig energi. Hvis det har en langsom optagelse, har det mindre indflydelse på blodsukkeret og giver et jævnere og langsommere energiflow. Dextrose har en GI-værdi på 100, hvilket er højere end hvidt brød, som ligger omkring 70 og oftest bruges som reference her i Norden.

Læs også: ZMA som kosttilskud

Dextrose giver derfor en meget hurtig stigning i blodsukkeret og kan med fordel bruges som let tilgængelig energi før eller under hårde træningspas. Den hurtige optagelse gør også dextrose velegnet til brug efter træning for hurtigt at genopbygge muskelglykogen. Hvis du ønsker en kulhydratkilde med et lavt glykæmisk indeks, er der et alternativ til Body Science Slow Carbs, som kun har en GI-værdi på 32.

Denne proteinbar har en suveræn smag af Chocolate Dough, og indeholder 20 gram protein pr.bar og under 2 gram sukker pr.bar 

Kulhydrater

Fælles for alle kulhydratkilder er, at de alle har til formål at give kroppen energi, enten af ​​hurtig eller langsom karakter. Når man taler om kulhydrater, omtaler man dem som regel netop som hurtige og langsomme kulhydrater, nogle gange også som simple og komplekse kulhydrater. Kulhydrater er især populære blandt atleter, der dyrker udholdenhedstræning som løb og cykling, men er også meget brugt i intensive sportsgrene som hockey, fodbold, vægtløftning mm.

Typen af ​​kulhydrater og fordelingen mellem dem bestemmes af aktivitetsniveauet og typen af ​​træning, du udfører. Kulhydrater kan både bruges til at genoprette glykogenniveauet efter træning og til at præstere bedre under træning ved at modvirke muskeltræthed. Kulhydrater som dextrose kan med fordel kombineres med pumpefremmende ingredienser som citrullin malat og AAKG for at få en endnu stærkere muskelpumpe under styrketræningspas. Til meget intense træningspas anbefales sportsdrikke indeholdende hurtige kulhydrater i kombination med elektrolytter.

Lav din egen sportsdrik

Sportsdrik er en smart og fleksibel måde at opretholde væskebalancen under træning for at fortsætte med at præstere på dit højeste. På markedet findes der en række forskellige sportsdrikke i alle mulige smagsvarianter, men alligevel er det ikke sikkert, du har fundet en, der passer til dig.

Fordelen ved at blande din egen sportsdrik er ikke kun, at du selv kan bestemme indholdet, det kan ofte også være meget billigere end en færdigblandet sportsdrik!
Dextrose, også kendt som glucose og dextrose, er et simpelt sukker, der hører til kategorien hurtige kulhydrater. Sammen med fructose og galactose er dextrose de eneste naturligt forekommende monosaccharider, der findes i fødevarer.

I modsætning til andre kulhydrater skal dextrose ikke omdannes, før det kan optages i kroppen. I stedet optages det direkte i tyndtarmen og går ud i blodet, hvor det kan bruges som energi af de arbejdende muskler. Det, der ikke bruges, lagres som energi i form af glykogen i musklerne og leveren. Når det er nødvendigt, kan den lagrede energi i musklerne (glykogen) nedbrydes til glukose igen og bruges til at danne det energirige molekyle ATP (adenosintrifosfat).

Denne proteinbar har en suveræn smag af Chocolate Dough, og indeholder 20 gram protein pr.bar og under 2 gram sukker pr.bar 

Udgivet: 8122022 sundhedartikler.dk

Tilmeld Nyhedsbrev

Få nyeste artikler sendt til indbakken