Øg immunforsvar – undgå influenza og forkølelse

Den danske vinter er ofte forbundet med en masse slud, sne, kulde, blæst og minusgrader, som gør, at vi danskere kommer til at tilbringe flere timer indendørs i andres selskab.

Men det er ikke kun det kolde vejr, der er en fast tradition i Danmark, når sommertid bliver til vintertid. For med de kolde temperaturer kan vi også se frem til en stigning i løbende næser, influenza, hoste, forkølelse og generel utilpashed hos både børn og voksne.

Derfor er det også vigtigt, at dit immunforsvar er i tip-top-stand, inden de kolde vintermåneder, og med det i tankerne tænkte vi, at vi i denne artikel ville give dig effektive tips til at styrke dit immunforsvar.

Det kan du blandt andet gøre ved at indtage C-vitamin via kosten eller ved at tage en daglig vitaminpille med vitamin C. Køb Liposomal C-vitamin-kapsler her.

Men før vi kommer så langt, vil vi gerne fortælle dig nærmere om, hvad et immunforsvar er, og hvorfor et godt immunforsvar er vigtigt for at beskytte dig mod influenza, forkølelse og andre sygdomme.

Hvad hjælper immunforsvaret med?

Immunforsvaret forsvarer dig mod infektioner og sygdomme ved at angribe de bakterier og virus, som du hele tiden omgiver dig med.

Kort fortalt består dit immunforsvar af både organer, vævstyper, proteiner og celler i kroppen, som beskytter dig mod infektioner, der er forårsaget af alt fra vira, bakterier, svampe og parasitter.

Dit immunforsvar arbejder i alle døgnets 24 timer med at holde uønskede ‘indtrængere’ væk fra din krop og system.

Netop derfor er det også vigtigt, at du har et stærkt immunforsvar, især i de kolde vintermåneder, hvor man har en tendens til at stuve sig sammen med en masse mennesker indendørs – uanset om det er i et storrumskontor, offentlig transport eller på studiet.

Et af de vitaminer, der er allervigtigst for dit immunforsvar, er C-vitamin, og derfor er det vigtigt, at du spiser nok frugter som appelsin, kartofler, grønkål eller peberfrugter, da de har et højt naturligt indhold af vitamin C til at booste dit immunforsvar.

Alternativt kan du tage en daglig vitaminpille med C-vitamin, der kan give dit immunforsvar et tiltrængt boost til at holde vira, bakterier og infektioner væk. Køb Liposomal C-vitamin-kapsler her. 

5 tips til at styrke dit immunforsvar

Nu hvor dit immunforsvar er så vigtigt for at holde dig sund og rask, er det så muligt at styrke det? Ja, det er det heldigvis! Det handler primært om at få lidt sundere vaner i løbet af hverdagen, og her nedenfor giver vi dig 5 tips til at styrke dit immunforsvar.

Vinterbadning

Når du bader i koldt vand, uanset om det er under bruseren eller i havet, øges din krops produktion af hvide blodlegemer, hvilket har en positiv effekt på dit immunforsvar.

Derudover får kuldechokket også dine blodkar til at åbne sig, hvilket er godt for din blodcirkulation, og det kolde gys frigiver både adrenalin og endorfiner, som giver din energi og humør et løft.

Søvn

Når du sover, styrkes dit immunforsvar, nervesystemet repareres, og din krop udskiller hormoner, som blandt andet regulerer din appetit. Kort fortalt er en god nattesøvn vigtigt for at have et stærkt immunforsvar og en krop i balance.

Så sørg for at have et godt søvnritual, hvor du aftaler med dig selv, at du skal gå i seng på et fast tidspunkt. Undgå ‘blåt lys’ fra din mobil, tablet eller fjernsyn cirka en time inden sengetid, da det kan gøre det svært at falde i søvn.

C-vitamin

C-vitamin er essentielt for at have et normaltfungerende immunforsvar og nervesystem, og derfor er det også vigtigt, at du får nok C-vitamin i hverdagen.

Så boost dit immunforsvar ved at indtage fødevarer som citrusfrugter, kartofler, grønkål og peberfrugter, da de er en god kilde til vitamin C.

Du kan også overveje at tage en daglig vitaminpille med en høj dagsdosis C-vitamin, da du på den måde er sikker på, at du ikke kommer til at mangle C-vitamin. Køb Liposomal C-vitamin-kapsler her.

Meditation/afstresning

Sørg for at tage små pauser i løbet af dagen, da det kan forebygge stress og derigennem understøtte kroppens restitutionsproces og booste dit immunforsvar. En stresset krop er også en krop, der har problemer med immunforsvaret.

Så sørg for at afstresse enten ved at gå en lille tur i din frokostpause, meditere når du kommer hjem eller bare sætte dig et roligt sted og lukke øjnene – og dermed lukke af for verden – i nogle minutter i løbet af dagen.

Udendørs motion

Motion udenfor kan virkelig bidrage til at booste immunforsvaret. Så selvom det er mere lokkende at blive indendøre, især når der er koldt udenfor, gør du dig selv og dit immunforsvar en stor tjeneste ved at motionere udenfor.

På den måde får du både D-vitamin og motion, hvilket er med til at styrke dit immunforsvar.

Hvad kan svække mit immunforsvar?

Dit immunforsvar topper i dine unge år, og jo ældre du bliver, desto mere svækket bliver det. Det betyder også, at vira og bakterier er mere risikofyldte, når du bliver ældre.

Foruden alder kan din generelle livsstil også have en betydning for dit immunforsvars evne til at beskytte dig mod sygdomme, gg modsat alder kan du med din livsstil foretage ændringer og derigennem styrke dit immunforsvar.

Derudover er vinter og efterår perioder, hvor din krop og dermed immunforsvar allerhelst skal være i tip-top stand til at modstå og bekæmpe infektioner og sygdomme.

Her kan du blandt andet sørge for at være opmærksom på, hvad dit immunforsvar reagerer både negativt og positivt på.

Dårlig kost

Din kost har stor betydning for dit immunforsvar, og derfor er det vigtigt, at du spiser en balanceret kost med masser af vitaminer, mineraler og andre essentielle næringsstoffer.

Her er det især fødevarer med C-vitamin, der er vigtige for dit immunforsvars evne til at beskytte dig mod vira og sygdomme. Så sørg for at spise citrusfrugter, grønkål, kartofler eller peberfrugter, der har et højt indhold af vitamin C

Alternativt kan du tage en vitaminpille med C-vitamin hver dag for at give kroppen ekstra beskyttelse. Køb Liposomal C-vitamin-kapsler her. 

Manglende motion

Sørg for at motionere regelmæssigt (mindst 3 gange om ugen), da det styrker dit immunforsvar og ligeledes reducerer risikoen for at få infektioner og mange andre sygdomme. For når du er aktiv og i god form, er dit immunforsvar ligeledes aktivt og i form.

Stress

Stress kan manifistere sig både fysisk og mentalt, og kan føre til flere sundhedsmæssige problemer, især hvis stressen bliver langvarig. For ved langvarig stress producerer din krop hormonet kortisol, som svækker dit immunforsvars evne til at beskytte mod virus og bakterier.

Beskidte hænder

Hvis der er noget, som coronapandemien har lært os, så er det, at håndhygiejne er vigtigt. For der findes virus overalt, især i de kolde vinter- og efterårsmåneder, som er influenzasæson i Danmark. Derfor er vænd og sæbe et vigtigt våben mod smitsomme virussygdomme.

Udgivet: 24092021 sundhedartikler.dk
kilder: ClevelandClinic, Sundhedslex