Mere energi og overskud i hverdagen – 7 tips der virker

For flere og flere danskere er det desværre blevet meget almindeligt at opleve at mangle energi og overskud i en hverdag, der ofte er forbundet med stress og jag.

Børn skal bringes og hentes, regninger skal betales, mad skal laves, hjemmet skal rengøres, der skal arbejdes og tjenes penge.

Og derimellem skal man også huske at tilbringe kvalitetstid med familien og vennerne, nyde lidt alenetid, træne og motionere, så man igen kan få den nødvendige energi og overskud til at stå imod den stressede og hektiske hverdag.

Kort sagt kræver det stor mentalt overskud og energi at komme igennem hverdagen, og hvis man ikke synes, at man har det nødvendige overskud eller energi, kan man hurtigt føle, at man løber ind i en mur rent mentalt.

Det kan føre til udbrændthed, stress og andre mentale problemer, som bare bliver forstærket af, at man føler, at man bliver nødt til at løbe endnu stærkere for at nå det hele.

Men der er heldigvis hjælp at hente, hvis du føler, at du har brug for mere energi og overskud i hverdagen. Et våben i jagten på en hverdag i større balance er aminosyren 5HTP, som kan hjælpe dig med et bedre humør, energi og søvn. Køb 5HTP-gummies her.

5HTP er dog langt fra det eneste, som du kan tage i brug i din kamp for at få mere energi og overskud, og med det i tankerne giver vi dig i denne artikel 7 tips, der virker, så du kan få det nødvendige mentale overskud og fysiske energi til at klare alt det, som du skal til daglig.

Er du træt af at være træt? 7 tips til mere overskud

Selv de største energibomber ville ønske at have mere overskud eller energi i hverdagen. Og det er faktisk muligt! Her nedenfor følger 7 tips til, hvordan du kan få mere energi og mentalt overskud i hverdagen.

Tjek listen ud og brug de tips, som du tror vil hjælpe dig.

Få nok søvn

Søvnproblemer og søvnunderskud kan føre til udmattelse og træthed. Derfor er det også vigtigt, at du får 7-9 timers sammenhængende søvn hver nat. Så få en fast rytme, hvor du går i seng på nogenlunde samme tid hver dag, da det gør det lettere at falde i søvn

Og stop med at bruge skærm (computer, telefon, tablet eller fjernsyn) en time inden sengetid, da blåt lys kan gøre det sværere for dig at falde i søvn og dermed forkorte din søvn.

Hvis du har problemer med at sove eller at få nok søvn, kan du overveje at tage et 5HTP-kosttilskud, som bidrager til, at kroppen producerer serotonin, som kan hjælpe kroppen og sind med at slappe af og dermed gøre, at du falder lettere i søvn. Køb 5HTP-gummies her.

Spis sundt

Uden mad og drikke duer helten ikke, og det gælder selvfølgelig også, når det kommer til energi samt fysisk og mentalt overskud.

Så spis varieret og sundt. Det vil sige en kost med masser af grøntsager og frugter, der er propfyldt med essentielle næringsstoffer, vitaminer og mineraler, der bekæmpe træthed og udmattelse.

Det betyder også, at du skal skære ned på junk- og fastfood samt søde sager. Dog er det en god idé at have et stykke knækbrød, en banan eller æble inden for rækkevidde, når den stille sult kommer snigende i løbet af eftermiddagen.

Her har de fleste danskere en tendens til at gå lidt ‘sukkerkolde’, og her kan du med fordel spise et mellemmåltid for at få lidt mere energi og overskud.

Skær ned på alkohol og rygning

Alkohol og rygning dræner dig for energi på flere forskellige måder. Alkohol virker dehydrerende og kan forstyrre din søvnrytme, og tobak indeholder flere usunde stoffer, der ligeledes kan dræbe din energi.

Så hvis du hele tiden er træt eller mangler overskud, så bør du overveje at skære lidt ned på alkoholen og cigaretterne. Alternativt følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om maks 10 genstande om ugen og enten stoppe helt eller skære kraftigt ned på cigaretterne.

Naturlige kosttilskud med 5HTP

Der findes mange forskellige kosttilskud til folk, der mangler energi og overskud, og du kan købe alt fra koffeinpiller, ashwagandha eller andre superfoods, der booster din energi eller humør.

Vi vil dog anbefale et helt andet kosttilskud, nemlig 5HTP, der bidrager til at stimulere kroppens produktion af serotonin, som er vigtigt for dit mentale velvære, humør og energi. Men hvad er 5HTP egentlig?

Det er en essentiel aminosyre, som er et biprodukt af en af kroppens aminosyrer tryptofan. Når din krop omdanner aminosyren, produceres stoffet serotonin, som bidrager til at regulere dit humør.

Så hvis du lider af manglende fysisk og mentalt overskud i hverdagen, kan 5HTP altså hjælpe med at give dig et mentalt og fysisk løft. Køb 5HTP-gummies her.

Motioner regelmæssigt

Mangler du energi? Så hop i løbeskoene eller tag cyklen på arbejdet. For ja, du får faktisk mere energi af at bruge energi. Så få en fast træningsrutine eller lav små justeringer som at tage trappen i stedet for elevatoren eller lignende. I takt med, at du rører dig mere, vil du også så småt begynde at mærke, at du får mere energi og mentalt overskud.

Og det er faktisk ligegyldigt, hvilket motionsform du vælger. Du kan svømme, løbe, gå tur med hunden, spille stangtennis, squash eller lignende. Så længe du sørger for at få pulsen op og bevæger dig.

Hold mentale pauser

En dag med arbejde, deadline, børn, rengøring og alt derimellem er ikke kun fysisk udmattende, det tærer også på dit mentale overskud. Så sørg for at holde mentale pauser i løbet af dagen.

Det kan du gøre ved at sætte dig stille og roligt i sofaen og lukke af for verden, meditere eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at du tager dig til til ikke at lave noget og afstresser fuldstændigt.

Find en god balance i hverdagen

Mange har en tendens til at fylde kalenderen med alt for mange pligter og opgaver, og man har ingen fokus på at have det sjovt. Så hvis du er træt af at være træt og ikke har mentalt overskud i hverdagen, er det også vigtigt at huske på, at du bør have det sjovt.

Alt i dit liv bør ikke være tunge pligter eller arbejde, du skal have lov til at leve. Så hvis det er muligt, bør du skære ned på alt det, som du ved dræner dig, og skære lidt op for alt det, som du ved giver dig ny og fornyet energi.

Har du travlt på dit arbejde? Så tal med din chef for at høre, om det er muligt at få omlagt dine arbejdsopgaver. Bliver du stresset over at skulle til familiefest i den syvende weekend i træk? Så fortæl åbent til din familie, at du elsker dem, men har brug for at lade batterierne op.

Så sørg for at finde en balance i din hverdag og lav nogle konsekvente valg. Med tiden vil du forhåbentlig føle, at du får mere både fysisk og mentalt overskud samt energi.

Udgivet: 24092021 sundhedartikler.dk
kilder: ClevelandClinic, Sundhedslex