sundhedsartiker logo

OBS: VI SENDER TIL NÆRMESTE DAO/BRING PAKKESHOP 💙📦

Poser under øjnene - Sådan behandles dette effektivt

Har du poser under øjnene? Eller mørke rande under dine øjne, der får det til at se ud, som om du ikke har sovet i flere uger?

Poser under øjnene operation før efter

Mange mennesker kæmper i dag for at slippe af med poser og mørke rande under øjnene med utallige og til tider dyre produkter. Hvad du måske ikke ved er, at der er en masse andre muligheder og måder at overvinde problemerne på. I denne artikel kan du læse om 12 ting, du kan gøre for at slippe af med mørke rande og poser under øjnene. 

Hvorfor får man poser under øjnene?

Har du nogensinde set dig i spejlet efter en lang, søvnløs nat og opdaget mørke rande under dine øjne?

Chancerne er, at du sandsynligvis så skygger på grund af hævede øjenlåg. De mørke områder kan også være “huller” under dine øjne, der udvikler sig som en normal del af aldring. Husk, at skygger ikke er det samme som ægte mørke rande under øjnene.

Læs også: Dobbelthage – Sådan fjernes den

Når du bliver ældre, svækkes vævsstrukturerne og musklerne, der understøtter dine øjenlåg. Huden kan begynde at synke, og fedt, der normalt er begrænset til området omkring øjet, kan bevæge sig til området under øjnene. Derudover kan rummet under dine øjne akkumulere væske. Dette får igen området under øjet til at virke hævet eller hævet.

Poser under øjnene og mørke rande under øjnene kan opstå af mange årsager. Det kan være arvelige ansigtstræk, stress og individuelle hudkarakteristika. Vi har lavet en liste over de mest almindelige årsager til problemet, og som også kan forværre effekten. Genkender du dig selv?

 

Behandling af poser under øjnene på klinik. Ved nedre øjenlågskirurgi fjernes hudoverskud og eventuelle fedtdepoter, som kan pose ud under øjet.

  • Operationstid: 45-90 minutter
  • Tilbage på arbejde: 1-3 dage
  • Bedøvelse: Lokal/Fuld
  • Første kontrol: 1 uge
  • Indlæggelsestid: Ingen
  • Forberedelse: Faste

Årsager til poser under øjnene

Poser under øjnene og mørke rande under øjnene kan opstå af mange årsager. Det kan være arvelige ansigtstræk, stress og individuelle hudkarakteristika. Vi har lavet en liste over de mest almindelige årsager til problemet, og som også kan forværre effekten. Genkender du dig selv på denne liste?

  • Mangel på søvn
  • Dehydrering
  • Rygning
  • Aldring
  • Kronisk træthed
  • Allergier
  • Eksem
  • Arvelighed – poser under øjnene kan løbe i familien
  • Pigmenteringsproblemer
  • Soleksponering
  • Væskeretention (hævelse), især når du vågner eller efter et salt måltid
  • Mørke rander under øjnene

Selvom alle kan have mørke rande under øjnene, jo ældre du bliver, jo større er sandsynligheden for, at du får dem. Takket være, at mængden af fedtvæv og kollagen falder, og at du ofte får tyndere hud, der følger med aldring, bliver de rød-blå blodkar under dine øjne tydeligere. 

Sådan slipper du af med poser under øjnene

At drikke mere vand og påføre en kold kompres kan hjælpe med at krympe poser under øjnene hurtigt. På lang sigt er den eneste måde at reducere poser under øjnene ved at foretage vigtige livsstilsændringer. Dette gælder især, hvis dine tasker eller mørke rande er arvet genetisk.

Heldigvis er der mange ting, du selv kan gøre, som kan hjælpe med at reducere eller fjerne hævelser under øjnene og forekomsten af skygger eller mørke rande. Herunder kan du læse om 12 ting, som du selv kan gøre, og som virker!

1. Afkøl øjnene.
En kold kompres kan reducere poser under øjnene. Et tip er at prøve kølede skeer, agurkeskiver eller teposer. Du kan også fugte et rent håndklæde med koldt vand. Læg det fugtige håndklæde rundt om dine øjne i et par minutter. Tryk meget forsigtigt mod øjnene, men husk ikke at trykke for hårdt. Det er bedst at gøre dette, mens du sidder oprejst. Hvad du vælger at bruge betyder mindre. Det vigtige er, at det køler området omkring øjnene ned.

Teposer med beautypower! Sådan bruger du det:

Te er ikke kun godt og godt at drikke. Du kan faktisk bruge koffeinholdige teposer under øjnene for at hjælpe med mørke poser. Koffeinen i teen indeholder kraftige antioxidanter og kan derfor forbedre blodgennemstrømningen til huden omkring øjnene.

Gør dette:

Træk to teposer i kogt vand i 3 til 5 minutter.
Lad teposerne køle af i køleskabet i 20 minutter.
Klem derefter den ekstra væske ud og påfør teposerne på området under øjnene.
Lad teposerne sidde i 15 til 30 minutter.

Behandling af poser under øjnene på klinik. Ved nedre øjenlågskirurgi fjernes hudoverskud og eventuelle fedtdepoter, som kan pose ud under øjet.

  • Operationstid: 45-90 minutter
  • Tilbage på arbejde: 1-3 dage
  • Bedøvelse: Lokal/Fuld
  • Første kontrol: 1 uge
  • Indlæggelsestid: Ingen
  • Forberedelse: Faste

2. Sørg for at få nok søvn.
Dårlig eller for lidt søvn kan forårsage mørke rande og poser under øjnene. Ved at prøve at få nok søvn og få mere kvalitetssøvn, kan du reducere hævelser omkring dine øjne og dine mørke rande. De fleste eksperter anbefaler syv til ni timers søvn dagligt.

Hvis du har problemer med at falde i søvn og sover dårligt, kan du prøve disse tricks for at få en bedre nattesøvn:

  • Prøv at lave en søvnplan, det vil sige et fast tidspunkt, du går til gå i seng og vågn op.
  • Undgå koffeinholdige drikkevarer og fødevarer 6 til 12 timer før sengetid.
  • Undgå alkoholholdige drikkevarer omkring sengetid.
  • Afslut alle måltider og snacks to timer før sengetid.
  • Prøv ikke at træne et par timer før sengetid.
  • Sluk fjernsyn, mobiltelefoner og andre elektroniske enheder en time før sengetid.

3. Sæt saltgryden ned!
Salt hjælper din krop med at holde på vandet i din krop. Fantastisk trick, hvis du er dehydreret. Men for meget salt bidrager til vandretention i din krop og kan gøre dig oppustet generelt. Derfor kan en middag fyldt med salt resultere i poser under øjnene morgenen efter.

Ved at begrænse salt i din kost kan du reducere ophobningen af væske i vævene i løbet af natten, hvilket kan føre til poser under øjnene. At spise for meget salt mad kan være roden til dine poser under øjnene, men det kan også føre til andre sundhedsproblemer såsom hjertesygdomme og slagtilfælde.

Du tænker måske “men jeg salter ikke så meget”. Det kunne absolut være tilfældet. Men synderen i dramaet kan være den mad, du køber. Har du tænkt over, hvor meget salt der er i den frokost, du har købt, eller i dine yndlingssnacks?

En måde at straks sænke saltet i din kost er at undgå at spise emballerede, forarbejdede fødevarer. Prøv i stedet at spise mere frisk frugt og grøntsager, hvor du kan kontrollere saltindholdet.

Øje

4. Håndter dine allergier.
Allergisæson og vandige, hævede øjne går hånd i hånd. Men der er gode nyheder: Den håndkøbsmedicin, du tager mod din allergi, forkølelse eller bihulebetændelse, hjælper også med at reducere virkningerne af allergirelaterede poser under dine øjne – sammen med din løbende næse.

Prøv at reducere dine allergisymptomer i det omfang det er muligt. Undgå de ting, der forårsager din allergi, når du kan.

5. Brug en næseskyl.

Har du nogensinde prøvet at bruge en næseskyl? Kender du den, der ligner en lille tekande? At skylle næsen med en kan nemlig hjælpe dig med poser under øjnene.

6. Fjern din makeup inden du går i seng.

Hvis du går i seng med din makeup på, er det tid til at stoppe. Ved at forbedre din natlige rutine kan du nemt undgå poser under øjnene. Det er især vigtigt at vaske dit ansigt før sengetid hver aften.

Der er flere grunde til, at du ikke bør sove med makeup på. Sover du med mascara eller anden øjenmake-up, kan du få make-up i øjnene, hvilket resulterer i, at de bliver irriterede. Du kan også få en allergisk reaktion eller, endnu værre, udvikle en infektion, der skaber rødme, hævelse og andre irriterende symptomer.

Nogle hævder endda, at det at glemme at vaske dit ansigt kan forårsage rynker eller skade huden på andre måder. Hvordan? Når du sover med makeup på, udsætter du din hud for frie radikaler. Dette har potentialet til at skabe det, der er kendt som oxidativt stress, som kan bidrage til for tidlig aldring.

7. Skær ned på alkohol.

At drikke alkohol bidrager til dehydrering. Dette kan igen forårsage poser under øjnene. Alkohol kan svække din krop generelt. Når det svækkes, tager det sarte område omkring øjnene ofte mere slag, og det er mere tilbøjeligt til at synke ned i en pose. Forkæler du dig selv med et glas vin eller en drink, er det derfor vigtigt, at du drikker vand inden sengetid og bruger en fugtighedscreme omkring øjnene.

8. Beskyt dine øjne mod UV-stråler

Du gør sikkert meget for at beskytte din krop mod for meget sollys. Det, du måske savner, er at være ekstra forsigtig med dit ansigt. For meget sol kan gøre det få huden omkring øjnene til at hænge eller bidrage til rynker. Den bedste beskyttelse er at have en hat på og beskytte dit ansigt mod solens stærke stråler. Du kan også bruge solcreme og solbriller

Behandling af poser under øjnene på klinik. Ved nedre øjenlågskirurgi fjernes hudoverskud og eventuelle fedtdepoter, som kan pose ud under øjet.

  • Operationstid: 45-90 minutter
  • Tilbage på arbejde: 1-3 dage
  • Bedøvelse: Lokal/Fuld
  • Første kontrol: 1 uge
  • Indlæggelsestid: Ingen
  • Forberedelse: Faste

Spis mere kollagen og C-vitamin

At øge dit indtag af C-vitamin kan hjælpe din krop med at optage mere hyaluronsyre. Denne essentielle syre findes naturligt i kroppen. Samtidig falder den lagrede mængde med alderen. Det betyder, at din hud kan begynde at synke omkring dine øjne.

Da de muskler og væv, der understøtter dine øjenlåg, svækkes med alderen, er det vigtigt at styrke dem. Du kan gøre dette ved at spise fødevarer rig på C-vitamin og aminosyrer. Disse hjælper igen med kollagenproduktionen. Med kollagenrige fødevarer kan du øge dine niveauer af hyaluronsyre og skabe sundere hud. Det forhindrer din hud i at falde og hjælper dig med poser under øjnene.

Gode ​​kilder til C-vitamin omfatter:

  • Appelsiner
  • rød peber
  • Grønkål
  • rosenkål
  • Broccoli
  • Jordbær

Stop rygning 

Vil du have en anden grund til at holde op med din usunde vane? Der er mange grunde til at holde op med at ryge. Hvad du måske ikke har set er, at rygning kan tørre ud og svække huden på dit ansigt. Sig nej til cigaretter og spar dig selv fra rynkede og hængende øjne.

Rygning kan bidrage til hurtigere kollagentab. Dette gør den sarte hud under dine øjne endnu tyndere, hvilket fører til mere synlige blodkar, rynker, misfarvning og endda øjenposer og mørke rande. Rygning udtømmer også din krop for C-vitamin, som er det vitamin, der er ansvarligt for at skabe sundt kollagen i din hud.

Rygestop hjælper også med en lang række andre sundhedsproblemer. Du kan tilføje år til dit liv, slippe af med plettede tænder og mindske dine chancer for at udvikle diabetes, hjerte-kar-sygdomme og nogle kræftformer.

Undgå dehydrering

Vand udgør omkring 60 procent af din kropsvægt. Med dette i tankerne er det måske ikke overraskende, at dehydrering kan bidrage til poser under øjnene. Det kan derfor hjælpe at øge dit vandindtag.

 

Udgivet: 8122022 sundhedartikler.dk

Tilmeld Nyhedsbrev

Få nyeste artikler sendt til indbakken