Kan ikke falde i søvn – effektiv hjælp til søvnproblemer

Har du problemer med at falde i søvn om natten, selvom du er udmattet? Så kan det være et symptom på søvnløshed eller søvnproblemer

Søvnproblemer gør ikke blot, at du føler dig udmattet eller energiforladt dagen efter, men ligeledes kan føre til øget risiko for hjerteproblemer, kræft, diabetes og alzheimers samt andre alvorlige sundhedsmæssige lidelser.

Men der er heldigvis hjælp at hente, hvis du har problemer med, at tankemylderet tager overhånd i løbet af natten, og at du ikke kan falde i søvn.

En løsning er Montmorency kirsebær, som er den perfekte superfood til søvnproblemer og søvnløshed grundet de små kirsebærs antioxidanter, vitaminer og mineraler, som kan hjælpe med en bedre søvn. Køb Montmorency kirsebær-kapsler her.

Montmorency kirsebær er dog langt fra det eneste ‘våben’ du kan tage i brug mod din søvnløshed, og her i denne artikel giver vi dig det fulde overblik over, hvorfor søvn er vigtigt, hvad der sker i kroppen, hvis du får for lidt søvn, og hvad du kan gøre for at falde i søvn om natten.

Er søvnløshed farligt?

Akut søvnløshed er ikke farligt, men voldsomt ubehageligt, da det kan føre til mindre energi og mentalt overskud i løbet af hverdagen, hvilket kan påvirke alt fra dit familieliv, parforhold til dit arbejde.

Der, hvor søvnløshed eller søvnproblemer kan blive farligt, er, hvis det bliver et kronisk problem. Det vil sige, at du stort set hver aften har problemer med at falde i søvn.

Det fører ikke kun til nedsat livskvalitet, men kan også øge risikoen for demens, åreforkalkning, hjertetilfælde, slagtilfælde, diabetes type 2, overvægt og andre alvorlige sygdomme.

Netop derfor er det også vigtigt, at du får gjort noget ved din søvnløshed og problemer med at falde i søvn, da det med tiden kan føre til kroniske lidelser.

Men hvordan afhjælper man søvnløshed? Det kan du blandt andet gøre ved at tage et naturligt kosttilskud med Montmorency kirsebær, som også kaldes tærtekirsebær, da de er propfyldt med antioxidanter, næringsstoffer og vitaminer, som kan bidrage til forbedre din søvnrytme samt hjælpe med søvnløshed ved at fremme en normal søvn. Køb Montmorency kirsebær-kapsler her.

Montmorency kirsebær er dog langt fra det eneste middel mod søvnløshed, som du kan tage i brug, hvis du har problemer med at falde i søvn.

Hvad er det bedste middel mod søvnløshed?

Hvis du lider af søvnløshed eller har problemer med at falde i søvn, er det vigtigt, at du får gode sovevaner, da det i de fleste tilfælde er mest effektivt til at forebygge søvnproblemer.

Derudover er der også andet, som du kan kan gøre for at få hjælp til dine søvnproblemer, og her nedenfor har vi listet nogle gode råd til at gøre det lettere at falde i søvn til sengetid.

Dyrk regelmæssig motion

Motion kan være med til at udmatte både krop og sind på en sund måde. På den måde kan du have lettere ved at falde i søvn ved sengetid. Så sørg for at motionere regelmæssigt.

Det er ikke kun sundt for din søvnløshed, men bidrager også at til at reducere risikoen for overvægt, diabetes 2, hjerteproblemer og mange af de andre sygdomme, som man er i øget risiko for at få ved kronisk søvnløshed.

Sov ikke til middag

Selvom det i weekenden eller efter en hård arbejdsdag kan være lokkende at tage en morfar (eller mormor) på sofaen, er det absolut ikke at anbefale, hvis man har problemer med at falde i søvn om natten.

Så udskyd trætheden en smule og gå hellere tidligere i seng om aftenen. For med en lur er der risiko for, at Ole Lukøje ikke kan finde dig, når du lægger dig i sengen ved sengetid.

Tag et naturligt sovemiddel

I meget alvorlige tilfælde af søvnløshed og søvnproblemer kan det være nødvendigt at få sovemedicin hos lægen, som du har en tendens til at have bivirkninger, der gør, at man ingen energi har dagen efter, selvom man har sovet hele natten.

Her kan et naturligt sovemiddel eller kosttilskud faktisk være et bedre alternativ i de fleste tilfælde, da de kan hjælpe dig med at få en god nattesøvn.

Især kosttilskud med Montmorency kirsebær er populære til søvnløshed og problemer med at falde i søvn, da superfooden indeholder næringsstoffer, vitaminer, antioxidanter og mineraler, som bidrager til at forbedre din søvnrytme og dermed hjælpe søvnløshed ved at fremme en normal søvn. Køb Montmorency kirsebær-kapsler her.

Gå i seng cirka samme tid hver dag

En god søvnrutine er vigtigt for at få nok søvn hver nat eller for overhovedet at kunne falde i søvn. Så hvis du har problemer med at falde i søvn, kan du aftale med dig selv, at du skal gå i seng og stå op på et bestemt tidspunkt hver dag, uanset om det er en arbejdsdag eller weekend.

På den måde kan du få en fast rutine, hvilket ofte gør det lettere at falde i søvn ved sengetid.

Undgå stimulanser og motion før sengetid

Selvom motion kan hjælpe dig med at falde i søvn, er det også vigtigt, at du ikke motionerer kort før sengetid, da det blot kan forværre din søvnløshed.

Så motioner tidligere på aftenen eller om morgenen, det er opkvikkende og kan ligeledes gøre, at du får det fysiske og mentale overskud til at komme igennem en travl og hektisk dag.

Derudover bør du undgå at spise samt drikke kaffe, te, energidrikke og sodavand lige inden sengetid, da de ligeledes virker opkvikkende og kan gøre, at du får problemer med at falde i søvn.

Undgå skærmbrug 1 time før sengetid

Blåt lys fra computerskærme, fjernsyn, mobiltelefon og tablets kan forringe din søvnkvalitet.

For når dine øjne udsættes for skærmlys om aftenen, fortæller øjnene din hjerne, at det er dag, og at den skal holde sig vågen. På den måde producerer din hjerne mindre søvnhormon (melatonin) og mere serotonin.

Så læg alle elektroniske enheder fra dig en time inden sengetid, især hvis du i forvejen har problemer med at falde i søvn. I stedet kan du overveje at lytte til en lydbog eller læse i dit foretrukne magasin.

Hvor meget søvn har du brug for?

Dit søvnbehov afhænger af din alder. Et spædbarn bør eksempelvis sove 12-15 timer i døgnet, mens en fuldvoksen person kan nøjes med 7-9 timer for at få nok søvn.

Hvis du gerne vil sove som en nyfødt, skal du sove 14-17 timer dagligt, mens en teenagere og børn bør sove 8-10 timer i døgnet.

Det betyder med andre ord også, at dit søvnbehov ændrer sig med alderen, men det kan variere meget fra person til person.

En god tommelfingerregel er dog, at du får nok søvn, hvis du føler dig udhvilet og ikke er træt om dagen, uanset om du som voksen sover seks, ni eller flere timer om natten.

Det er dog vigtigt at være udhvilet og få nok søvn, da søvnmangel og søvnløshed øger risikoen for at at få en række kroniske og livstruende sygdomme.

Så hvis du har problemer med at falde i søvn og føler dig træt og ugidelig i løbet af dagen, så kan du overveje at tage et dagligt tilskud med Montmorency kirsebær, som kan bidrage til, at du får en bedre og sundere søvnrytme. Køb Montmorency kirsebær-kapsler her.

Udgivet: 24092021 sundhedartikler.dk
kilder: ClevelandClinic, Sundhedslex